Siła social media i ich rola w rozwoju firmy

Kategoria: Efektywnie Opublikował MobivoiceSkomentuj

Segment social media zarówno w Polsce jak i na całym świecie ewoluował z narzędzia taniej rozrywki i zabijania czasu w internecie do instrumentu tak potężnego, że bez jego udziału wiele firm nie jest w stanie dzisiaj w ogóle funkcjonować. Serwisy takie jak Facebook, Twitter, YouTube czy Instagram to podstawa nowoczesnej promocji i rozwoju firmy. Social media wspomagają nie tylko pozycjonowanie przedsiębiorstwa, ale przede wszystkim gromadzą fanów, czytelników i nowych Klientów przed ekranami komputerów lub innych urządzeń elektronicznych. Firmy konkurują ze sobą o ilość “lajków”, obserwatorów i komentatorów bo wiedzą, że tylko w ten sposób zapewnią sobie wysoką pozycję na rynku.

Czym właściwie jest marketing w social media? To zjawisko polegające na zdobywaniu uwagi oraz generowaniu ruchu internetowego przy pomocy serwisów społecznościowych. Wykorzystuje zaangażowanie klienta na portalach społecznościowych, wobec marki lub produktu. Głównym celem działań nie jest efekt sprzedażowy, ale budowanie wizerunku marki. Materiały do kampanii marketingowych tworzy się nie tylko po to by zdobyć uwagę klienta i zarekomendować mu produkt, ale wszystkim w celu zachęcenia odbiorców do dzielenia się wiadomościami ze swoimi znajomymi. Skutek? Większa wiarygodność przekazywanej treści, gdyż pochodzi ona z zaufanego źródła.

Wśród środków, które wykorzystuje się do komunikacji, możemy wymienić fanpage, marketing wirusowy, gry, blogi, filmy wideo.

 

Co można zyskać?

Za pośrednictwem mediów społecznościowych można budować wizerunek firmy, bezpośrednio komunikować się z obecnymi oraz potencjalnymi klientami, badać potrzeby odbiorców oraz budować z nimi relacje opierające się na wzajemnej lojalności. Media społecznościowe to także handel mobilny i sprzedaż w internecie. Co daje mix wszystkich tych elementów? Wspomniane wcześniej kwestie składają się przede wszystkim na promocję przedsiębiorstwa. To właśnie z takich kanałów w głównej mierze korzysta społeczeństwo – ludzie o różnych zainteresowaniach, potrzebach i życiowych oraz zawodowych priorytetach. Serwisy społecznościowe pomagają w przygotowaniu dla nich spersonalizowanych ofert – w niektórych przypadkach można również wspomóc się płatną formą reklamy, która co prawda generuje dodatkowe koszty, ale jest bardzo skuteczna i przynosi oczekiwane efekty. Ciekawą propozycją są także aplikacje mobilne dla firm oraz dla indywidualnych użytkowników.

 

www.spireresearch.com

www.spireresearch.com

 

Obawy przedsiębiorców

O tym, że posiadanie konta w kanałach społecznościowych może przynieść przedsiębiorstwu wiele korzyści, przekonał się już niejeden. Wielu przedsiębiorców jednak w dalszym ciągu wzbrania się i pozostaje nieufna wobec social media.

Prawdą jest, że założenie konta w większości społecznościówek jest darmowe, jednak żeby w nich naprawdę zaistnieć, a więc dotrzeć do nowego, szerszego grona potencjalnych Klientów, trzeba w te działania początkowo zainwestować. Co wymaga nakładów finansowych? Przede wszystkim pracownik, który będzie zajmował się tym zagadnieniem na co dzień i będzie monitorować efekty, na bieżąco dostosowując prowadzone działania do aktualnych potrzeb firmy i społecznych zmian. Również wkład i praca profesjonalnych agencji, które zajmują się działalnością w mediach społecznościowych nie jest darmowa, jeżeli zdecydujemy się na taką formę działania.

Kanałom społecznościowym często zarzuca się też pozorny brak namacalnych i natychmiastowych efektów. Na pierwszy rzut oka bowiem może się wydawać, że mimo zainwestowanych pieniędzy i czasu włożonego w życie danego profilu, nic się nie zmieniło – przede wszystkim nie wzrosła sprzedaż towarów lub usług, co jest podstawowym celem każdego przedsiębiorstwa. Takie myślenie jest błędne – aby zobaczyć prawdziwe korzyści, trzeba myśleć i patrzeć nieco szerzej, bardziej długodystansowo.

 

www.breezepeople.co.uk

www.breezepeople.co.uk

 

Tryb działania

Social media to potężne narzędzie nie tylko dla wielkich, znanych całemu światu marek, ale również dla przedsiębiorstw dużo mniejszych. Nie wielkość w tym przypadku jest najważniejsza, a konkretne kroki, jakie podejmujemy w naszych działaniach.

 

Jak działać?

  • sprawdzaj i reaguj – social media to specyficzne narzędzia, dzięki którym można prosty i szybki sposób nawiązać kontakt z Klientami, ale wymaga to sumiennego i regularnego monitorowania sytuacji oraz bieżącego reagowania na wpisy i komentarze, również te negatywne i problematyczne. Pozostawienie użytkownika bez odzewu lub udawanie, że nie widzi się problemu to najgorszy z możliwych wyborów.
  • bądź aktualny – po co “trzymać” zaniedbane i nieaktualne profile na Facebooku lub Twitterze? Jedyny efekt, jaki mogą wywołać, to efekt negatywny.
  • zachęcaj i wspieraj – nie ma nic lepszego dla firmy niż niekomercyjne zdjęcia produktów połączone z pozytywnymi i szczerymi emocjami Klientów.
  • nagradzaj – częste zaczepki we wpisach, organizowanie konkursów i zgadywanek dobrze wpływają na wizerunek firmy. Nagrodami są zazwyczaj gadżety promocyjne, wejściówki lub inne drobne (raczej symboliczne, szczególnie na starcie firmy w social media) upominki.
  • traktuj poważnie wszelkie uwagi i sugestie  – Klienci nie lubią być ignorowani, to tylko zaostrza konflikt. Nie zostawiaj w tyle żadnych nierozwiązanych kwestii, chyba, że jesteś pewien, że przykre komentarze to nieuczciwe działania konkurencji albo bezsensowne, powtarzające się zaczepki, na które nie powinno się zwracać uwagi.
  • dostosuj wpisy do cyklu dnia i tygodnia – prowadząc profile w social media pamiętaj, że robisz to przede wszystkim dla Klientów. Dobrze zaplanuj i dostosuj wpisy, ich formę i charakter do oczekiwań targetu.

 

 

Skomentuj