Business dress code

Kategoria: Efektywnie Opublikował MobivoiceSkomentuj

Na wielu językach od dłuższego czasu pojawia się często wyrażenie “dress code”. Część osób, nawet nie znając języka angielskiego, prawidłowo konotuje znaczenie tych dwóch słów kojarząc je ze schludnym i odpowiednim do sytuacji ubiorem. Istnieje natomiast grupa, która nie zdaje sobie sprawy z powagi i istoty tego zjawiska, szczególnie w pracy.

 

Co to jest dress code?

Czym jest dress code? Najprościej mówiąc, jest to zbiór zasad, dotyczących odpowiedniego dopasowania ubioru do okazji, często uznawany za jeden z elementów savoir-vivre. Odpowiedni “dreskot” wiele mówi o osobie, która się do niego stosuje lub nie – nie tylko uwidacznia lub maskuje niedoskonałości, ale także dodaje lub ujmuje pewności siebie i co najważniejsze – wpływa na to, w jaki sposób odbierają nas inni.

Dresscode to dosyć nowy termin w naszej polskiej rzeczywistości kulturowej. Zasady prawidłowego ubioru zależne są od regionu świata, państwa, religii czy kultury.

Kiedyś strój służbowy był dowolny, nikt nie narzucał nam co powinniśmy na siebie włożyć. Intuicyjnie wyczuwaliśmy w co warto się ubrać, a z których ubrań lepiej zrezygnować przy danej okazji. Od czasu, kiedy w do firm i urzędów “wkroczył” dresscode, reguły doboru stroju stały się bardziej restrykcyjne i wymagające. Pracownik powinien być schludny i elegancki, bez żadnych ekstrawagancji i wyróżniania się z tłumu.

Urzędnikom, pracownikom biurowym, pracownikom dużych firm i korporacji nie wolno ubierać się dowolnie do pracy. Ich strój musi być dostosowany do wymogów osoby przełożonej oraz adekwatny do zajmowanego stanowiska, wizerunku i polityki przedsiębiorstwa. Wiele z przeprowadzonych na ten temat badań potwierdza, że strój pracownika ma znaczący wpływ na odbiór wizerunku marki przez społeczeństwomoże poprawić (lub pogorszyć) w oczach klientów postrzeganie firmy i podnieść (lub obniżyć) jej wiarygodność.

a

www.karakosuits.com

www.karakosuits.com

 

Dress code to jednak nie tylko mniej lub bardziej uciążliwe zasady ubioru. To też podjęcie próby wizualnego ujednolicenia pracowników. Kiedy wszyscy wyglądają podobnie, trudno pokazać ich status materialny, jakąkolwiek wyższość, lepszość, indywidualizm. Firma to zasoby ludzkie, a więc pewna wspólnota ludzi. Dlatego też coraz częściej firmy zaopatrują pracowników w bony towarowe do konkretnych sklepów lub zamawiają u projektantów kostiumy dla swoich podwładnych. Dzięki temu nie tylko fason jest podobny, ale i marka. Schemat jest bardzo prosty – wyglądamy podobnie, myślimy podobnie, działamy razem.

Korporacjom zależy na zbudowaniu zarówno konkretnego wizerunku firmy, jak i na przywiązaniu do siebie pracowników. Teoretycznie wszelkie zasady są stworzone z myślą o kliencie, jednak często postrzegane są jako przesłanie do pracownika – „nie wychylaj się przed szereg”.

 

Casual i classic

Zarówno teoretycy jak i praktycy, wyróżniają dwa rodzaje stylu biznesowego – “zwyczajny” (nazywany inaczej swobodnym) oraz klasyczny.

Dress code business casual uchodzi za lżejszą wersję stroju biznesowego, ale wciąż bardzo elegancką. Daje więcej komfortu i wygody przy zachowaniu profesjonalnego wyglądu. Zaleca się tutaj dla Pań noszenie marynarek (również w jasnych kolorach), kardiganów, skórzanych butów, klasycznych spodni i sukienek. Stanowczo odradza się jednak wybór koszulek na ramiączkach, sandałów, jeansów, nadmiaru biżuterii i wzorów oraz… przeźroczyste tkaniny. I analogicznie – Panom poleca się koszule oxfordzkie, koszulki polo i swetry V-neck, również w jaśniejszych kolorach (np. khaki). Mężczyźni nie powinni natomiast zakładać ubrań z logotypami i reklamami, krótkich spodenek oraz sandałów. Źle widziane są też jeansy.

Styl business classic to dużo bardziej formalna wersja stylu biznesowego. Zasady są sztywne, ale z czasem proste do opanowania. Przede wszystkim, kobiety powinny zrezygnować z przeźroczystych bluzek i koszul, na rzecz białych, eleganckich i wykonanych z wysokiej jakości materiału. Spodnie muszą być ciemne (jeansy zabronione!), tak jak i dopasowana do marynarki spódnica, o długości minimum do kolan. Biżuteria dyskretna, rajstopy bez wzorów, w kolorze skóry lub czarne. Dobrymi dodatkami są skórzane paski i torebki. Panowie natomiast powinni nosić koszule ZAWSZE na długi rękaw (najlepiej białe, jasnoniebieskie lub jasnoróżowe). Garnitur musi być czarny, granatowy, grafitowy lub szary, bez połysku, żadne satyny nie wchodzą w grę. Krawat – jedwabny, pasujący kolorystycznie do reszty, wykonany z wysokiej jakości tworzywa. Buty skórzane, pasek do spodni i od zegarka również.

 

Skomentuj