Bądź przykładem – cechy dobrego menedżera

Kategoria: Sprawnie Opublikował Mobivoice3 Komentarzy

Niezależnie od branży, dobry menedżer musi posiadać kilka bardzo ważnych cech, które będą definiować jego umiejętności i osobowość. Przede wszystkim osoba taka musi się ciągle rozwijać, szukać inspiracji w swojej pracy i nie obawiać się trudnych decyzji. Zarządzanie pracownikami wymaga również umiejętności szybkiego podejmowania decyzji, prawidłowego zarządzania emocjami, stawiania celów, motywowania oraz asertywności.

Kim właściwie jest menedżer? To człowiek, którego podstawowym zadaniem jest realizacja procesu zarządzania, czyli planowanie i podejmowanie decyzji dotyczących funkcjonowania danego przedsiębiorstwa, organizowanie pracy ludzi w nim zatrudnionych oraz motywowanie i kontrolowanie pracowników. To osoba, która podejmując się tak ważnych zadań, wpływa na działalność całej firmy, dlatego powinna wyróżniać się na tle innych pod względem kilku bardzo istotnych cech.

 

Jakimi cechami powinien wyróżniać się menedżer?

  • umiejętność negocjacji – osoba na tym stanowisku powinna posiadać umiejętności związane z komunikacją interpersonalną oraz umiejętności dyplomatyczne. Musi mieć odwagę, aby w każdej chwili móc przedstawić swoje własne stanowisko w danej sprawie, ale też wysłuchiwać odmiennych poglądów. Musi poszukiwać najkorzystniejszych rozwiązań dla konfliktów, nieporozumień i przede wszystkim – interesów firmy,
  • asertywność dobry menedżer powinien w sposób klarowny i stanowczy wyrażać swoją opinię, zarówno pozytywną, jak i negatywną. Krytyka z jego strony powinna odnosić się do działań, nie osób,
  • umiejętność zarządzania emocjami i rozładowywania konfliktów – menedżer powinien w sposób umiejętny i świadomy budować pozytywną atmosferę, która umożliwi skuteczną współpracę nawet w sytuacji konfliktowej. Cenna jest także umiejętność rozwiązywania sytuacji problemowych, przewodzenia grupie ludzi, którzy znajdują się pod presją czasu, podejmowania ryzykownych wyzwań, panowania nad kryzysem w firmie i nastrojami w grupie,
  • odporność na stres – menedżer powinien odznaczać się dużą odpornością na stres oraz umiejętnością radzenia sobie z nim w sposób konstruktywny,
  • empatia – bycie empatycznym pomaga zrozumieć problemy i zachowania pracowników, a co za tym idzie, daje możliwość korygowania na bieżąco polityki kadrowej. To również predyspozycja do odpowiedniego delegowania zadań oraz do doboru odpowiednich osób do konkretnych zadań, tak, aby były one zgodne z ich celami i wartościami. Empatia pomaga również w rozładowywaniu napięć i konfliktów w grupie,
  • dyrektywność – to inaczej zdolność do zarządzania, podejmowania decyzji (nawet tych niepopularnych) oraz stawiania wymagań i egzekwowania ich. Dyrektywność oznacza także skłonność do bycia zarządzającym (liderem grupy), a nie podwładnym,
  • umiejętność stawiania celów sobie i innym – menedżer powinien być osobą dobrze zorganizowaną, taką, która potrafi planować działania, właściwie ustawić hierarchię celów oraz przygotować grafik ich realizacji,
  • samodyscyplina – bez samodyscypliny żadem menedżer daleko nie zajdzie. Dzięki tej cesze można osiągać cele, zdobywać sukcesy i realizować plany. Posiadając umiejętność samodyscypliny, narzucamy sobie sami pewne zadania i pragniemy terminowo wywiązywać się z nich, często nawet wbrew negatywnej presji otoczenia.

 

www.ragantraining.com

www.ragantraining.com

 

Menedżer musi mieć wiedzę

Do bycia dobrym menedżerem nie wystarczą same cechy. Osoba na tym stanowisku musi posiadać również odpowiednie kompetencje zawodowe, bardzo dobrą znajomość uwarunkowań ekonomicznych i prawnych oraz spore aspiracje intelektualne, które pozwolą na planowanie i podejmowanie innowacyjnych działań oraz myślenie perspektywiczne. Idealnego menedżera powinno wyróżniać przekonanie, że nieetyczne zachowania nie mogą być źródłem długotrwałego i prawdziwego sukcesu zarówno osobistego, jak i całej firmy.

 

Komentarze

  1. Marcin Nawrocki

    Te wszystkie cechy są podstawowe, ale oczywiście cały czas trzeba je szlifować. W mojej firmie zawsze korzystamy ze szkoleń B&Q Navigator, gdyż zawsze wynosimy z nich nową wiedzę, tym bardziej, że są prowadzone przez trenerów praktyków, których doświadczenie jest dla nas bardzo ważne.

  2. Ania

    Te zagadnienia bardzo fajnie przedstawiają szkolenia menedżerskie. Niedawno brałam udział w jednym z nich i świetne było to, że były również ćwiczenia praktyczne, podczas których każdy miał okazję pokazać jakim jest menedżerem. Później prowadzący dawał nam feedback, co ewentualnie należałoby zmienić, czy poprawić.

  3. tadek - menedżer

    Dodałbym że coraz częściej poszukiwaną cechą menedżera jest umiejetność rozwiązywania problemów i podejmowania decyzji w zmiennych i zlozonym środowisku biznesowym. I tego nie nauczą jedno czy dwa szkolenia – to kwestia lat menedżerskiego doswiadczenia

Skomentuj