Uśmiech, ubiór, podanie dłoni – sprzedaj się dobrze!

Kategoria: Efektywnie Opublikował MobivoiceSkomentuj

Pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz. Dlatego tak ważne jest, aby było jak najlepsze. Zwłaszcza wtedy, gdy chcemy przedstawić się pozytywnie, np. w kontaktach służbowych. Jak zrobić dobre pierwsze wrażenie na kliencie?

Badania wskazały, że w kontakcie z nowo poznaną osobą, najważniejsze jest pierwsze 11 sekund. Przez tak krótką chwilę tworzymy wizerunek, który w 80-90% zaważy na powodzeniu tworzącej relacji. W ciągu tego czasu zostajemy ocenieni głównie w dwóch kwestiach – tego, czy jesteśmy sympatyczni oraz naszej wiarygodności.

a

Przywitaj się

Powitanie w przypadku kontaktu na linii handlowiec-klient musi odbyć się z właściwym wyczuciem. Przede wszystkim nie należy posługiwać się słowem „witam”, kiedy to my odwiedzamy klienta w jego biurze. Witać może bowiem gospodarz, a my, jako składający wizytę, nie powinniśmy rozpoczynać kontaktu tym wyrazem. Zdecydowanie lepiej będzie zacząć od „dzień dobry”. Przyjęło się, że na dobre przywitanie składa się pięć elementów: otwarcie, kontakt wzrokowy, rozpromienienie się, wypowiedzenie słów powitalnych oraz przechylenie się. Po wykonaniu tych kroków dalszy kontakt powinien przebiegać pomyślnie, ponieważ pozwolą nam one przedstawić się jako sympatyczni i wiarygodni rozmówcy.

a

Uważaj na dotyk!

Z dotykiem trzeba być wyjątkowo ostrożnym. Przede wszystkim nie powinniśmy używać go w sposób inny niż kulturowo przyjęty. Co to oznacza? Na pewno nie jest wskazany zbyt intymny kontakt, który mógłby skrępować rozmówcę, zwłaszcza płci przeciwnej. Warto zachować dystans zwany społecznym, czyli ponad 100 cm. Skracanie dystansu mogłoby być odebrane jako próba spoufalania się, a co za tym idzie – jawnej manipulacji. Dlatego należy pamiętać o właściwej odległości. Podanie dłoni na powitanie wystarczy.

a

Właściwy strój

Warto dobrze wyglądać. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że modowe faux-pas zostanie zauważone przez rozmówcę, a to z pewnością nie wpłynie dobrze na nasz wizerunek, który chcemy zbudować. Co zatem włożyć na siebie przed rozmową z potencjalnym klientem? Handlowców obowiązuje pewien dress code. Przede wszystkim warto wyglądać elegancko. Koszula będzie na pewno dobrym wyborem. Do tego spodnie w kant i mokasyny. Nie trzeba być ubranym w garnitur, by reprezentować firmę w wiarygodny sposób, nie można jednak pozwolić sobie na jeansy i bawełniany t-shirt. Wszystko w granicach dobrego smaku.

a

www.quantumgambitz.com

www.quantumgambitz.com

a

Pierwsze wrażenie odgrywa bardzo ważną rolę w kontakcie z drugim człowiekiem. W przypadku klientów jest ono o tyle istotne, że może zaważyć na powodzeniu transakcji handlowej i rozwoju firmy. Dlatego warto, aby przedstawiciele handlowi znali zasady, którymi powinni kierować się, rozpoczynając nową znajomość z potencjalnym kontrahentem. Cała reszta leży już w ich rękach.

Skomentuj