Formy sprzedaży

Kategoria: Efektywnie Opublikował MobivoiceSkomentuj

Umiejętność perswazji i sprzedawania produktów lub usług to jedne z najważniejszych zdolności, jakie powinien posiadać dobry handlowiec. Charyzma, właściwa autoprezentacja i panowanie nad mową ciała również nie pozostają bez znaczenia.

Sprzedaż towarów nie jest jednak prostą czynnością. Wymaga lat praktyki, spotykania się z różnymi ludźmi i zdobywania doświadczeń.

a

W jednostkach handlowych odbywa się według podziału na:
a) metody podstawowe (w tym tradycyjne i nowoczesne),
b) metody specjalne, które uzupełniają ofertę handlową i tworzą dogodniejsze warunki obsługi klienta.

a

Formy sprzedaży specjalnej:

Sprzedaż na zamówienie polega na tym, że Klient poprzez rozmowę telefoniczną lub wizytę osobistą w punkcie docelowym zamawia w sklepie określone produkty i podaje termin ich odbioru. Ten rodzaj sprzedaży zwiększa też obroty sklepu.

 

Sprzedaż z dostawą do domu dotyczy przede wszystkim towarów ciężkich i o dużej objętości lub systematycznego zakupu pewnych produktów.

Większość sklepów, które zajmują się sprzedażą mebli i ciężkich sprzętów gospodarstwa domowego dostarcza te towary do mieszkania odbiorcy bezpłatnie, własnym transportem. Ta metoda sprzedaży zachęca klientów do robienia zakupów w tych właśnie sklepach, ponieważ nie muszą się martwić o przewóz ani cenę transportu zakupionych towarów.

 

Sprzedaż komisowa polega na sprzedaży towaru oddanego w komis przez właściciela. Sklep, zwany komisantem, działa we własnym imieniu, ale na rachunek właściciela towaru, czyli komitenta, otrzymując za to prowizję zależną od ceny sprzedaży.

 

Sprzedaż ratalna – większość sklepów z towarami sporadycznego lub okazjonalnego zakupu stosuje sprzedaż ratalną, załatwiając kredyt na miejscu, coraz częściej bez poręczycieli.

Sprzedaż ta odbywa się za pośrednictwem banków lub bezpośrednio w sklepie.

 

Sprzedaż artykułów używanych odbywa się m.in. w sklepach z odzieżą używaną i na targowiskach. Ta forma sprzedaży dotyczy głównie artykułów odzieżowych, które sprzedawcy muszą odświeżyć i wyprasować. Sprzedaż rzeczy używanych pozwala dokonywać zakupu osobom o niższych dochodach, np. zakup odzieży dla dzieci i młodzieży, które szybko z niej wyrastają.

 

Sprzedaż subskrypcyjna prowadzona jest bezpośrednio przez wydawnictwo lub za pośrednictwem księgarni. Subskrypcją objęte są najczęściej drogie książki, takie jak encyklopedie, słowniki, albumy malarstwa. Korzyści? Przede wszystkim, subskrypcja daje klientom pewność otrzymania danej książki w pierwszej kolejności.

 

Sprzedaż abonamentowa, nazywana także prenumeratą, dotyczy czaso­pism i dzienników. Osoba zamawiająca wpłaca z góry opłatę za pewien okres (np. rok), a następnie otrzymuje za pośrednictwem poczty gazety i czasopisma docelowo do domu lub miejsca pracy przez cały opłacony okres.

 

Przedsprzedaż – zjawisko to polega na dokonaniu wpłaty części należności za określony towar, którego odbiór następuje w późniejszym terminie.

Skomentuj