Jak marnować mniej czasu?

Kategoria: Efektywnie, Sprawnie Opublikował MobivoiceSkomentuj

Wstajesz rano ze świeżym umysłem i skutecznym planem na wypełnienie wszystkich czekających cię w pracy zadań. Gdzieś z tyłu głowy wciąż majaczy wspomnienie zmęczenia poprzedniego dnia wywołane natłokiem aktywności i przeładowaniem informacjami płynącymi ze źródeł, które Cię rozpraszały. Dziś na pewno będzie inaczej, dziś nic nie zaburzy Twojego skupienia. Siadasz zatem nad klawiaturą i znów spada na ciebie tsunami rozpraszaczy uwagi.

Przeglądanie portali informacyjnych, scrollowanie aktywności znajomych na Facebooku, promocje w ulubionym sklepie, wyjątkowa oferta, która będzie w sam raz na urodziny kogoś bliskiego, a może poszukiwanie przepisu na coś pysznego na obiad? Znasz to? Taki schemat dotyczy wielu osób pracujących głównie przy komputerze. Kończy się zwykle w jeden sposób – wyrzutami, że znów spędzasz czas bezproduktywnie i przemęczeniem wynikającym z przebodźcowania.
Za każdym razem kiedy przełączasz się między różnymi aktywnościami twój mózg potrzebuje od 10 do 25 minut, aby ponownie skupić się na zadaniu. Łatwo zatem policzyć jak wiele czasu traci się jedynie na sprawianie wrażenia bycia zajętym. Zwalczenie skłonności do ulegania “rozpraszaczom” może przynieść same korzyści – większą efektywność pracy i mniejsze zmęczenie. Jak można sobie pomóc w tej walce?

Kontrola i determinacja.

Najważniejszy element to samodyscyplina, bez tego nie zadziała nawet najskuteczniejsze narzędzie. Należy zdać sobie sprawę jakie negatywne konsekwencje ma dotychczasowe działanie oraz z wizualizować sobie pozytywne skutki jego zmiany. Potem już tylko regularnie przypominaj sobie o tym, a pozwoli Ci to utrzymać poziom determinacji potrzebny do bycia konsekwentnym w ograniczaniu rozpraszaczy.

Likwidacja.

W eliminowaniu nawyku korzystania z rozpraszaczy może przyjść z pomocą bardzo wiele narzędzi czy aplikacji, które blokują dostęp do określonych stron internetowych w ustalonym czasie. Proste i zapewne skuteczne. Jeśli Twoja praca nie polega na byciu na bieżącym odpisywaniu na maile ogranicz sprawdzanie skrzynki odbiorczej do jednego lub dwóch razy w ciągu dnia. Możesz też wyznaczyć sobie pewien etap w realizacji bieżącego zadania, po którym sprawdzisz czy pojawiła się wiadomość, wymagająca pilnego skierowania twojej uwagi w inna stronę.
Równie skuteczny w odciąganiu od pracy jest telefon, w którym pojawia się lawina powiadomień: o przychodzących wiadomościach tekstowych, mailowych, z mediów społecznościach, z najróżniejszych aplikacji…trudno skupić się na wszystkim. Łatwo można to jednak wyeliminować – ogranicz liczbę aplikacji mających pozwolenie na wyświetlanie powiadomień, wyłącz dźwięk w telefonie, a jeśli trzeba skorzystaj z trybu samolotowego.

Przebłyski „geniuszu”.

To te wszystkie sprawy, które przypominają się nam nagle wtedy, gdy już mamy zabrać się za bardzo ważne zadanie, odkładane od dawna i wymagające skupienia. Na pewno szafa potrzebuje przeglądu, dokumenty trzeba posegregować, a już najpilniej trzeba zamówić karmę dla zwierzaka. To bardzo sprytna sztuczka naszego umysłu, która ma na celu odciągnięcie nas od spraw wymagających naszego wysiłku.

Najskuteczniejsze narzędzie – notowanie.

Dzięki niemu na pewno nie zapomnisz zrobić tego wtedy, gdy już uporasz się z pracą. Jest to też bardzo skuteczny sposób na gonitwę myśli, która często dopada wtedy gdy próbujesz zasnąć. Spisz wtedy (na kartce bądź w aplikacji do notowania) wszystkie te super ważne zadania, które twój umysł ci podpowiada, a wyśpisz się lepiej.

Nie poddawaj się.

Zmiana tego rodzaju nawyków i schematów może nie być łatwa i szybka, ale zależy tylko od ciebie. Po pierwsze uświadom sobie wszystkie szkodliwe praktyki, a potem zacznij działać. Możesz robić to małymi krokami – eliminuj kolejno rozpraszacze jeden po drugim. Zainwestuj energię i determinację w usuwanie tego co kradnie twój czas, a twoja codzienność będzie znacznie przyjemniejsza.

Skomentuj