Zdrowie handlowca czyli biegunka w podróży.

Kategoria: Efektywnie, Sprawnie, Zrowie Opublikował MobivoiceSkomentuj

Stres z definicji jest sytuacją zagrożenia, która powoduje wystąpienie reakcji obronnej. Stres może powodować przyjęcie postawy obronnej lub wręcz przeciwnie popchnąć do walki lub ucieczki przed zagrożeniem. To tak zwany „syndrom lać czy wiać”. Do takiej reakcji nasze ciało przygotowuje się zwykle nieświadomie i często niezależnie od naszej woli. Stres może wywołać każda zmiana w środowisku fizycznym i społecznym, która wymaga od nas pewnej adaptacji. Nieważne czy coś zmienia się na lepsze czy na gorsze, ważne, że się zmienia. To zawsze wymaga poświęcenia energii na dostosowanie się.

Stres – wszystko zaczyna się w brzuchu

Większość osób stres odczuwa właśnie w okolicach brzucha. Jeśli tak jest u Ciebie, to dobrze wiesz, że jest to mechanizm samonapędzający się. Już na samą myśl o stresującej sytuacji zaczyna boleć Cię brzuch. Kiedy objawy idą dalej i dopada Cię biegunka, zwiększa się poziom Twojego stresu, a potem to już pędząca kula śnieżna. Lekarze zajmujący się pacjentami cierpiącymi na zespół jelita drażliwego (IBS) twierdzą, że stres oddziałuje na jelita prawdopodobnie bardziej niż na jakikolwiek inny narząd w naszym ciele. Sugerują też, że w tolerancji na stres największym problemem jest właśnie wrażliwość jelit.

Nadrzędny układ sterujący

Z fizjologicznego punktu widzenia stres wpływa na aktywację autonomicznego układu nerwowego. Autonomiczny układ nerwowy odpowiada za reakcje ciała niezależne od naszej woli i dzieli się na część współczulną i przywspółczulną. Wszystkie narządy unerwiane są jednocześnie przez obie te części. Jeśli pozostają w równowadze gwarantuje to harmonijne działanie narządów. Część przywspółczulna pomaga na przykład w trawieniu i działa najlepiej gdy jesteśmy wypoczęci i zrelaksowani. Kiedy jesteśmy pod wpływem stresu przewagę zaczyna mieć układ współczulny, który czyni jelito bardziej wrażliwym.

Jak wyeliminować stres?

Warto, by osoby u których stres działa przede wszystkim na komfort układu pokarmowego odnalazły powiązanie między okresami wystąpienia lub nasilenia objawów a stresującymi sytuacjami. Objawy ze strony układu można zmniejszyć przez unikanie pokarmów, które nie służą naszym jelitom. Ale kluczem do eliminacji dyskomfortu może być zmniejszenie poziomu stresu w życiu. Istnieją pewne wskazówki, które pomogą Ci zaobserwować reakcję Twoich jelit na stres i przeciwdziałanie tym niekorzystnym.

Zauważ co dla Ciebie oznacza uczucie stresu

Każdy z nas odczuwa w swoim ciele stres w pewien określony sposób. Bywa tak, że to odczucie staje na tyle częste, że przyzwyczajamy się do niego i przestajemy je zauważać. Poświęć chwilę i zastanów się kiedy w ostatnim czasie byłeś zestresowany. Co wtedy robiłeś? Jakie było to uczucie? Spróbuj je przywołać i sprawdzić uważnie, w którym miejscu Twojego ciała odczuwasz je najbardziej i w jaki sposób. Dla niektórych charakterystycznym objawem jest ból głowy, dla innych kołatanie serca lub skurcz żołądka. Jeszcze inni czują ból pleców albo dolegliwości związane z dawną kontuzją. Dla znacznej większości tych, którzy mają wrażliwy układ pokarmowy objawy są odczuwane właśnie w tej okolicy i są bardziej nasilone.

Twoje myśli stają się Twoimi odczuciami

Jakie myśli towarzyszą Ci podczas stresu? Zazwyczaj stają się tak powszechne, że sobie ich nawet nie uświadamiasz. Jak często mówisz sam do siebie: “Nie dam rady tego zrobić”/”To nigdy nie zadziała”? A może używasz jeszcze innych zwrotów, które zupełnie nie dodają Ci sił? Trzeba wiedzieć, że pewne objawy stresu takie jak szybsze bicie serca jedni ludzie będą interpretowali u siebie jako zdenerwowanie, a inni jako ekscytację. Może warto przeformułować myśli, które towarzyszą Ci w czasie stresującej sytuacji i zacząć inaczej patrzeć na różne sprawy? Nie zawsze będzie to możliwe, ale czasami będziesz zaskoczony, jak przez dodanie innej etykietki do objawu możesz stworzyć o wiele przyjemniejsze uczucie.

Wybieraj to co najlepsze

Życie nie powinno polegać jedynie na unikaniu stresu. Dlatego spróbuj zrobić listę rzeczy i sytuacji, które sprawiają, że czujesz się dobrze, a Twoje objawy są lżejsze niż zwykle? Następnie zastanów się jak wprowadzić do swojego życia jak najwięcej takich chwil. Będziesz mile zaskoczony tym, jak łatwo przeciwdziałać wpływowi stresu poprzez włączenie w codzienne życie oczekiwania na to, co Cię relaksuje.

Solidne fundamenty

Myśląc o sytuacjach, w których jesteś zrelaksowany i nie odczuwasz objawów, zeskanuj swoje ciało. Zauważ, gdzie i jak pojawiają się te miłe i pozytywne uczucia oraz czy są to te same miejsca, które sygnalizują stres. Im lepiej poznasz siebie w tym zrelaksowanym stanie, tym łatwiej będzie Ci go przywołać kiedy tylko zechcesz. Ta sama zasada dotyczy również myśli. Uświadom sobie co myślisz kiedy znajdujesz się w stanie spokoju. Spróbuj zwiększyć częstotliwość pojawiania się myśli i uczucia szczęścia każdego dnia.

Jak pomóc sobie gdy stres jest nieunikniony?

Wszystko co wydarza się w naszym życiu, począwszy od przeprowadzki, radzenia sobie w relacjach, w czasie choroby, rozpoczęcie nowej pracy, a nawet przygotowanie dzieci do szkoły, wiąże się z pewnym poziomem stresu. A praca handlowca jest szczególnie obfitująca w sytuacje wywołujące stres. Wtedy, gdy stres jest nieunikniony, zastanów się, jak sprawić, aby miał na Ciebie mniejszy wpływ. Przypomnij sobie podobne sytuacje z przeszłości. Pamiętaj, że już wcześniej doskonale sobie poradziłeś w takich samych sytuacjach. Zbuduj jak najwięcej pewności siebie i wsparcia dla siebie na bazie tamtego doświadczenia.

Skomentuj